غربالگری سرطان های کولورکتال (روده بزرگ و راست روده)

سرطان های روده بزرگ ( کولون ) و راست روده ( رکتوم ) ، ابتدا به صورت ضایعات بسیار کوچک یا حتی به صورت پولیپ های کوچک و غیر سرطانی ( خوش خیم ) در روده بزرگ ایجاد میشوند. با گذشت زمان و در صورت عدم تشخیص یا پیگیری در مراحل اولیه ، این ضایعات و پولیپ ها به تدریج بزرگ میشوند و می توانند به سرطان تبدیل شوند.

این پولیپ ها و ضایعات اولیه ممکن است بدون علامت باشند. به همین دلیل ، انجام بررسی های منظم غربالگری به تمام افراد توصیه می شود تا با شناسایی و برداشتن این پولیپ ها قبل از تبدیل شدن به سرطان ، از ایجاد سرطان روده بزرگ جلوگیری شود. نشان داده شده است که غربالگری خطر مرگ ناشی از سرطان روده را کاهش می دهد.

زمان شروع غربالگری

در مورد زمان شروع غربالگری سرطان روده بزرگ ( کانسر کولورکتال ) حتما با پزشک یا جراح خود مشورت کنید.

دستورالعمل ها به طور کلی توصیه میکنند که غربالگری سرطان روده بزرگ از سن 45 سالگی آغاز شود. اما افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، باید زودتر غربالگری را شروع کنند و با فواصل کمتر این غربالگری را انجام دهند.

افرادی که نیاز به غربالگری زودتر از معمول برای سرطان روده بزرگ و راست روده دارند:

  1. سابقه فامیلی سرطان کولون یا رکتوم
  2. سابقه قبلی سرطان کولون یا رکتوم در خود بیمار
  3. سابقه بیماریهای ژنتیکی مرتبط با کانسر کولون یا رکتوم در خود یا بستگان بیمار
  4. بیماریهای التهابی روده ( کولیت زخمی یا بیماری کرون)
  5. بیماران مبتلا به پولیپوز روده ( پولیپ های متعدد کولون و رکتوم)
  6. بیماران مبتلا به انواع خاص پولیپ روده

روش های غربالگری سرطان های کولورکتال

روشهای مختلفی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد. این روشها عبارتند از بررسی خون مخفی در مدفوع ، رکتوسیگموییدوسکوپی و کولونوسکوپی. در صورت وجود خون مخفی در آزمایش مدفوع ، انجام کولونوسکوپی ضروری خواهد بود.

به طور کلی بهترین و دقیق ترین روش غربالگری ، انجام کولونوسکوپی است که در افراد بدون سابقه خانوادگی یا شخصی و بدون ریسک فاکتور ، هر 10 سال یکبار و در افراد با سابقه خانوادگی هر 5 سال یکبار توصیه میشود. البته در بیماریهای خاص همانند پولیپوز روده و بیماریها التهابی روده ، بنابر تشخیص پزشک ممکن است حتی بطور سالیانه توصیه به غربالگری با کولونوسکوپی شوید.

ویژگی کولونوسکوپی این است که علاوه تشخیص دقیق پولیپ ها و ضایعات کوچک مخاطی در مراحل اولیه ، میتوان در حین انجام کولونوسکوپی ، آن ضایعات را بطور کامل برداشت و خطر تبدیل شدن این ضایعات به سرطان در آینده را کاهش داد یا حتی بطور کامل از بین برد.

 

کلمات مرتبط :

روش های غربالگری سرطان های کولورکتال – بهترین جراح کولورکتال – بهترین جراح کانسر کولون – بهترین جراح سرطان روده بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست